Fridays For Future Eesti (MTÜ Loodusvõlu)
Pressiteade
30.07.2024
Lugupeetud Arvamusfestivali eestvedajad
Arvamusfestivali sisu peaks olema arvamuste paljusus ja kvaliteetse, tasakaalustatud arutelu pakkumine. Arvamusfestivali korraldajad on jätnud mulje, et „arutelud jõuavad festivali kavva aasta alguses toimuva avaliku ideekorje kaudu”, nagu seisab festivali kodulehel. Nagu aga Postimees on kirjutanud, võib Arvamusfestivali sisu määrata hoopis rahakoti paksus, mis võib avada ideekorje kõrval veel ühe võimaluse enda soovitud laadi arutelu korraldamiseks.
Juhime tähelepanu, et Arvamusfestivali sponsor RMK korraldab juba teist aastat järjest konkurentsis osalemata metsa ala, mille puhul polnud ka eelmisel aastal ei veebis ega kohapeal aru saada, et tegu on ideekorjevälise sisuga ehk sisuturundusega. Erinevalt teiste suurtoetajate korraldatud aladest ei olnud seal eelmisel aastal ka visuaalselt võimalik aru saada, et see on just ühe puiduettevõtte kureeritud arutelualaga. Nõnda jäi mulje, et tegemist on neutraalse metsa alaga, kus on tasakaalukalt esindatud nii mets kui ökosüsteem ja sellega erinevatel viisidel seotud inimesed, kui tegelikkuses oli see ala ühe metsaga seotud huvigrupi kontrolli all.
Eelmise aasta RMK sisustatud ja korraldatud ala ei pakkunud mitmekesist vaadet metsale, vaid oli puidutööstuse huvides kaldu. Metsakaitsest ja metsa ökoloogiast rääkis vaid arutelu, mis küsis, kas metsakaitsega on ehk mindud liiale. Enamik RMK eelmise aasta aruteludest keskendus puidu tootmisele ja kasutamisele näiteks läbi istikute kasvatamise ja puidu kasutamisviiside. Kui võtta eeskujuks metsaseadus, siis peaks – nii nagu ka metsas tegutsemise juures – olema aruteludes käsitletud teemades tasakaal puidu ning metsa ökoloogiliste, kultuuriliste ja sotsiaalsete väärtuste arutamise vahel.
Peidetud puidutööstuse mainekujundus ei ole Arvamusfestivali väärtuste ja eesmärkidega kooskõlas. Kui osa aruteludest on sisuturundus, siis tuleks sellest arutlejaid ühemõtteliselt teavitada. Saame aru, et metsa ala aruteludest ei läbinud ükski arutelu ausat konkurentsi – sel juhul olnuks mõistlikum metsa ala ära jätta või uus konkurss välja kuulutada. Hetkeseisuga pole aga nii toimitud ja festival juba peagi algamas, mistõttu on veel jäänud üle vaid nii veebis kui kohapeal selgelt ja ühemõtteliselt märgistada, et tegu on RMK korraldatud, sisustatud ja sponsoreeritud alaga. Täpsemalt teeme ettepaneku praegu Arvamusfestivali kavas olevad südamekesed muuta ümber mõneks arusaadavamaks visuaaliks või kujundiks. Südameke koos tähistusega „Toetaja” ei anna edasi teavet, et selle arutelu näol on tegemist sisuturundusega, mitte ideekorje läbinud aruteluga. Pigem seostub see võimalusega märkida arutelu endale „meeldivaks”. Samuti on juba teist aastat järjest kinnimakstud ja kallutatud arutelu neutraalse sildi „metsa ala” all – see on selgelt ebatäpne. Tegemist on RMK korraldatud ja sisustatud sisuturunduse alaga ning nii tuleks seda ka kommunikeerida.
Me loodame, et Arvamusfestival ei muutu ettevõtjate laadaks, vaid saab siiski läbipaistvalt tegutseda. Tegutseda nii, et tulemus on festival, mille arutelud on kõik läbinud ideekorje ning kus ka metsa teemal avatakse teadmisi ja väärtusi, mis teenivad kõigi, sh avalikkuse huvi metsi hoida.
Jõudu läbipaistva Arvamusfestivali korraldamisel!
Lugupidamisega
Fridays For Future Eesti